Hyr ett fotobås till ditt bröllop, födelsedagsfest eller företagsevenemang! Skapa minnen med dina vänner och har roligt på samma gång. Ett fotobås kan vara ett väldigt rolig tillägg till alla möjliga olika evenemang. Snabba, roliga och kanske fåniga bilder som du och dina vänner/gäster kan minnas förevigt.
Innehåll
- Varför ska du hyra en fotobås?
- Saker att tänka på innan man bokar ett fotobås
- Fotobås till bröllop
- FAQ boka ett fotobås

Varför ska du hyra ett fotobås?
Ett fotobås har flera fördelar vid ditt tillfälle eller evenemang. Antag att du styr ihop en trevlig tillställning för antingen din familj eller vänner. Varför inte fånga dessa ögonblick på bild med ett fotobås redo och installerat just för ditt event.
Att hyra ett fotobås kan då vara det bästa valet för dig. Det blir både en rolig och minnesvärd stund där dina gäster tillsammans med dig kan skapa värdefulla minnen.
En annan fördel med ett fotobås är de högkvalitativa foton som tillhandahålls och de fina kläderna som tillkommer för de minnesvärda bilderna. Ett fotobås ger en extra känsla eller dimension till ditt tillfälle. När eventet väl sker vill du att dina gäster ska underhållas, därför är fotobåsen den perfekta kompletteringen till evenemanget där dina gäster underhåller sig.
Under planering av ett evenemang är det mycket att tänka på såsom temat, upplägget, platsen, gästlistan, musiken etc. Tiden blir knapp och underhållningen kommer i kläm, därför är det den enklaste lösningen att kontakta oss som hjälper dig med underhållningen som kan glömmas av. Genom att hyra ett fotobås ger det dig utrymme att koppla av. Det kommer att locka dina gäster till fotobåset på egen hand och få gästerna att skratta.
Saker att tänka på innan man bokar ett fotobås
Temat
Vid planeringen av att hyra ett fotobås bör du tänka på ett tema. Ett tema kan vara en bra startpunkt när du väljer ett fotobås. När temat är valt kan gästerna därefter anpassa sina kläder efter temat och bilderna som sedan efter tas i fotobåset blir mer sammanhängande och roliga för gästerna. Som tillägg till temat kan du även bestämma vilken sorts rekvisita du skulle vilja ha. Exempelvis, om ni bestämmer att ni vill ha ett Hawaii tema till er fest kanske blomkransar skulle vara ett bra alternativ som rekvisita till ert fotobås. När gästerna går in i fotobåset kan de alla ta på sig en blomkrans och ta en rolig gemensam bild.
Programmet
För att fotobåset ska vara roligt för alla måste ni ha ett tydligt upplägg för er fest. Genom att skapa ett tydligt upplägg kan ni se till att alla era gäster får tillgång till fotobåset och att alla hinner ta foton i fotobåset.
Budget
När du nu har tänkt på temat och upplägget för ditt evenemang bör du nu tänka på din budget. Beroende på ditt upplägg och tema kan din budget påverkas. Olika fotobås kostar olika mycket, därmed kan priset skifta beroende på hur mycket rekvisita du vill ha eller hur länge du vill att fotobåset ska vara på plats. Därmed är upplägget en väldigt viktigt faktor när man hyr ett fotobås. Om programmet inte är välplanerat kan de kosta er mycket mer än vad det behöver göra.
Plats
Kommer evenemanget vara utomhus eller inomhus. Som ni förmodligen vet behöver ett fotobås elektricitet. Om ni därmed planerar ett event som ska ske utomhus måste ni se till att det finns tillgång till elektricitet utomhus. Medan om festen är inomhus är det oftast inga problem. Men med allt detta sagt är det viktigt att det finns tillgång till elektricitet.
Fotobås till Bröllop
När man planerar sitt bröllop brukar det vara mycket att tänka på. Fotografering av brudparet, under vigseln, middagen och festen. Men ibland kan det bli svårt att planera in tid för att gästerna ska fotograferas. För att lösa detta problemet är ett fotobås en perfekt ide. Ett fotobås kan underlätta planeringen och ni kan därmed lägga mer tid och pengar på andra delar av bröllopet. Det brukar vara en både prisvärd och praktisk lösning jämfört med att försöka samarbeta med en fotograf.

FAQ boka ett fotobås
1. Är ditt fotobås öppet eller stängt?
Det är viktigt att förstå skillnaden mellan dessa två. En sluten monter innehåller en struktur med kameran, bakgrunden och rekvisita inuti, vilket ger dig mer integritet. En öppen monter består av att kameran, bakgrunden och rekvisitan är utomhus, det här alternativet gör att fotobåsen kan vara en del av ditt evenemang. Varje typ har sina fördelar och nackdelar. Det är en fråga om preferens. Därmed är det viktigt att ha en tydlig plan innan man hyr ett fotobås, så att man vet exakt vad man ska leta efter.
2. Ingår rekvisitan?
Oftast ingår rekvisitan när man bokar ett fotobås, medan vissa vill att du betalar extra för rekvisitan. Beroende på vilken sorts rekvisita du önskar bör du fråga leverantören i förhand om han kan förse dig med rekvisitan du önskar. I vissa fall kan det tillkomma en kostnad om leverantören måste köpa in ny rekvisita efter dina önskemål. Annars kan det vara lättare att köpa rekvisita själv för att hitta det rätta för just ert evenemang.
3. Kan du anpassa utskrifterna?
Oftast kommer svaret vara ja! Var dock noga med att följa upp med extra frågor, som hur mycket kommer det att kosta?, måste vi använda oss av era mallar eller kan vi anpassa dem? och hur många bilder är det per utskrift?. Vissa leverantörer är villiga att skicka prover till dig innan ditt evenemang, så att du får en uppfattning kring hur det kan se ut. Med denna information kan du sedan hitta det perfekta fotobåset för just ditt evenemang.
4. Vilken storlek är utskrifterna?
De två vanligaste utskriftsstorlekarna är 2×6 och 4×6. Vissa företag erbjuder endast 2×6-alternativet, vissa kommer ta en extra kostnad för 4×6 och andra låter dig välja vilken storlek du vill utan avgift.
5. Är din obegränsade utskrift verkligen obegränsad?
Ibland kan leverantörerna säga ett de erbjuder obegränsade utskrifter, men ibland kanske det inte är fallet. Ibland betyder det inte alltid att alla på ett foto får en tryckt kopia, vissa kan göra en enda utskrift per session. Därmed är det viktigt att ni frågar leverantören innan ni hyr ett fotobås. Beroende på hur många utskrifter ni önskar, bör ni diskutera detta med leverantören innan ni hyr ett fotobås.
6. Vad är inkluderat i varje paket?
Detta är en grundläggande fråga som bör ställas först innan man bokar ett fotobås. Du måste veta allt som ingår i det angivna priset. Vissa leverantörer erbjuder ett lågt pris, som ibland kan betyda att det finns tillkommande kostnader eller dåliga tjänst-erbjudanden. En lista över tillhandahållna tjänster bör ges till dig. För att vara extra säkra kan ni kontakta oss här på Evenses för professionell hjälp, när ni vill hyr ett fotobås.
7. Vad tar bilderna?
Detta kanske är en självklar fråga, men den verkliga frågan är vilken typ av kamera det är som tar bilderna. Beroende på hur hög kvalitet du vill ha på bilderna finns det olika fotobås med olik utrustning. Vissa fotobås använder sig av professionella kameror med ljus/studio blixt medans andra använder sig av en simpel surfplatta. Därmed varierar kvaliteten drastiskt och kan därför vara en väsentlig beslutsfaktor vid val av rätt fotobås för just ert evenemang.
8. Kan man se sig själv innan bilderna tas?
Oftast tillkommer det en livevy inom fotobåsen, som ger dig chansen att se dig själv innan bilderna tas. Men i vissa fall ingår inte denna funktion. Därmed är det väldigt viktigt att du ser till att denna funktion ingår innan du hyr ett fotobås.
9. Hur många människor får plats i ett fotobås?
Beroende på om fotobåset är slutet eller öppet kan platsen skifta. Det är därför viktigt att ha en uppfattning kring hur många människor ni önskar inne i fotobåset innan ni hyr ett fotobås.
10. Kommer det vara en personal på plats?
De flesta fotobås behöver inte en, men vissa leverantörer tillhandahåller en eller två anställda för att ge gästerna den bästa upplevelsen. Medan andra leverantörer endast erbjuder en anställd för att se till att allt fungerar och att fixa eventuella fel som kan uppstå. Medan vissa inte erbjuder någon anställd. Det är därmed bra att ha en klar ide över vad man önskar innan man hyr ett fotobås.