Hur lyckas du med planeringen av din mottagning? Se våra 5 bästa tips här!

Receptie organiseren.jpg

Ska du organisera en mottagning på bröllopet, årsdagen eller företagseventet? Då vill du naturligtvis att mottagningen ska bli lyckad. Detta kan uppnås genom god förberedelse. När du väl valt ett datum börjar det riktiga arbetet dra igång. Frågan är bara hur du börjar. Vad bör du tänka på?  Vilka tips och trix finns? Hur skapar du en mottagning till som uppskattas av alla dina gäster? I detta blogginlägg hittar du svar på dessa frågor samt många andra tips.

Innan du börjar plannera mottagningen är det viktigt att bestämma två saker först: Bestäm budgeten och välja en lämplig plats.

Bestäm budgeten

Innan du börjar planera mottagningen är ett bra tips att bestämma budgeten. Genom att hålla din budget undviker du en ekonomisk besvikelse. Även med en mindre budget är det möjligt att organisera en elegant och framgångsrik mottagning. Kontakta våra evenemangsspecialister för att höra mer om vilka möjligheter det finns för just ditt unika evenemang med din unika budget.

Hitta en lämplig plats

Förutom att bestämma budgeten måste du hitta en lämplig plats. Platsen kommer ha stor inverkan på atmosfären under din mottagning. När du väljer en plats, ta hänsyn till detta: Möjlighet till parkering (finns det parkeringsplatser till alla), platsens kapacitet (hur många får vistas i lokalen) samt tillgängligheten till platsen (hur lätt är det att ta sig dit). Det kan även vara bra att fundera över om det finns tillräckligt med toaletter samt om platsen har audiovisuellt stöd. När du väl har hittat en plats kan du börja planera mottagningen.

Nedan hittar du 5 attraktiva tips som du kan använda dig av när du planerar din mottagning:

Tips 1. Skapa en attraktiv dekoration

Med rätt inredning ger du platsen en unik atmosfär som passar perfekt med din mottagning. Tänk noga på atmosfären du vill förmedla. Vill du skapa en romantisk atmosfär? Föredrar du en avslappnad atmosfär? Eller vill du dekorera platsen i ett visst tema, som 50-talstema, hippie-tema eller 90-talstema? Med hjälp av lämplig dekoration gör du din mottagning ännu mer minnesvärd. Dessutom kan dekorationen vara användbar för att visa dina gäster var de ska åka. Till exempel kan du hänga kransar eller placera dekorerade skyltar. Det spelar ingen roll vad du väljer; detaljerna gör skillnaden. Vi ger dig redan några idéer:

  • Belysningen är också en del av dekorationen. Se till att det är atmosfäriskt och undvik stark lysrörsbelysning.
  • Skapa ett antal mysiga sittplatser för dina gäster.
  • Täck väggarna med slående informationsbrädor, affischer eller dukar.
  • Blommor skapar alltid en mer tilltalande atmosfär.
  • Överraska dina gäster genom att hyra ett fotobås, något som gästerna kan roa sig själva med. Detta är ofta väldigt uppskattat.

Tips 2. En varm mottagning

Ett bra evenemang börjar med en lyckad mottagning. Under detta tillfälle skapar gästerna en uppfattning om hur dagen och kvällen kommer se ut. Det är därför viktigt att dina gäster får ett varmt välkomnande vid dörren. Med en eller flera värdinnor vid entrén kommer dina gäster att bli väl mottagna. En vänlig värd ger dina gäster en god känsla inför evenemanget. På detta sättet kan gästerna även informeras var garderoben är, i vilket rum mottagningen är och var de kan få drycker.

Tips 3. En oförglömlig souvenir

Naturligtvis vill du att din mottagning ska bli oförglömlig för dig och dina gäster. En gästbok är ett bra alternativ, men ännu trevligare är att hyra en videogästbok.  Varje gäst från då möjligheten att göra en personlig, kort och rolig video för att skicka en hälsning. Du kan fortfarande titta på filmen flera år senare. Eller vad sägs om att ge dina gäster en trevlig souvenir för att komma ihåg din fest? Detta kan göras med hjälp av en fotoautomat där varje gäst kan skriva ut en rolig bild och spara. Ett annat, mycket originellt alternativ är att hyra en fotograf. Som kan foto så du får perfekta souvenirer från din fest.

Tips 4. God mat

Dina gäster kommer förmodligen vilja ha något att äta och dricka under minglet. Hos Evenses kan du boka din catering till mottagningen. Eller, vad sägs om en glatt färgad cocktailbar eller en glassbar? Ta gärna kontakt med våra eventspecialister för att diskutera alternativen. Vi ser till att din mottagning ordnas utifrån dina önskemål.

Tips 5. Imponerande underhållning

Musik och underhållning spelar en viktig roll vid din mottagning. En fests framgång är väldigt beroende av underhållningen. Evenses arbetar med professionella band, DJs och sångare som alla kan erbjuda olika typer av föreställningar. Innan du väljer en artist eller ett band är det viktigt att fundera över vilken typ av musik du vill ha vid din mottagning. Föredrar du lugn bakgrundsmusik? Vill du ha festmusik? Eller vill du boka en musiker som tillhandahåller instrumental musik? Möjligheterna är många och allt är möjligt. Kika gärna igenom vårat utbud och boka ett band, sångare eller DJ som uppfyller dina behov.

Upplyst dansgolv

Om du vill skapa en ännu häftigare mottagning kan du hyra ett LED-upplyst dansgolv . Detta är det perfekta tillbehöret för att uppmuntra dina gäster att dansa. LED- upplyst dansgolv finns i olika modeller. Du kan till exempel välja mellan ett upplyst disco golv, ett upplyst dansgolv med mönster, ett upplyst dansgolv med pixlar och mycket mer. Det är även möjligt att själv välja ett mönster, till exempel dina namn eller företagets logotyp.

Vet du inte vart du ska få tid att organisera din mottagning?

Eller vet du inte hur man hanterar allt själv? Då finns vi redo för dig. På Evenses kan du boka ett paket, till exempel ett affärspaket eller ett bröllopspaket. Med detta kommer din mottagning eller fest att arrangeras av en erfaren evenemangshanterare. Vill du veta mer om de möjligheter som Evenses erbjuder dig? Kontakta oss gärna. Vi informerar dig gärna. Du kan kontakta oss per telefon eller via e-post. Eller fråga din chatrepresentant på vår hemsida.



Garanterad kvalité
Personlig service
Spelgaranti
Erfarenhet från 10.000+ fester
Vill du att din fest ska lyckas?

Oavsett ditt evenemang eller din fest är vi här för att göra din speciella dag till en minnesvärd dag.

Advice
Råd eller hjälp behövs?

5 dagar i veckan är vi redo att hjälpa dig via