Hur lyckas du med planeringen av din mottagning? Se vÄra 5 bÀsta tips hÀr!

Receptie organiseren.jpg

Ska du organisera en mottagning pÄ bröllopet, Ärsdagen eller företagseventet? DÄ vill du naturligtvis att mottagningen ska bli lyckad. Detta kan uppnÄs genom god förberedelse. NÀr du vÀl valt ett datum börjar det riktiga arbetet dra igÄng. FrÄgan Àr bara hur du börjar. Vad bör du tÀnka pÄ?  Vilka tips och trix finns? Hur skapar du en mottagning till som uppskattas av alla dina gÀster? I detta blogginlÀgg hittar du svar pÄ dessa frÄgor samt mÄnga andra tips.

Innan du börjar plannera mottagningen Àr det viktigt att bestÀmma tvÄ saker först: BestÀm budgeten och vÀlja en lÀmplig plats.

BestÀm budgeten

Innan du börjar planera mottagningen Ă€r ett bra tips att bestĂ€mma budgeten. Genom att hĂ„lla din budget undviker du en ekonomisk besvikelse. Även med en mindre budget Ă€r det möjligt att organisera en elegant och framgĂ„ngsrik mottagning. Kontakta vĂ„ra evenemangsspecialister för att höra mer om vilka möjligheter det finns för just ditt unika evenemang med din unika budget.

Hitta en lÀmplig plats

Förutom att bestÀmma budgeten mÄste du hitta en lÀmplig plats. Platsen kommer ha stor inverkan pÄ atmosfÀren under din mottagning. NÀr du vÀljer en plats, ta hÀnsyn till detta: Möjlighet till parkering (finns det parkeringsplatser till alla), platsens kapacitet (hur mÄnga fÄr vistas i lokalen) samt tillgÀngligheten till platsen (hur lÀtt Àr det att ta sig dit). Det kan Àven vara bra att fundera över om det finns tillrÀckligt med toaletter samt om platsen har audiovisuellt stöd. NÀr du vÀl har hittat en plats kan du börja planera mottagningen.

Nedan hittar du 5 attraktiva tips som du kan anvÀnda dig av nÀr du planerar din mottagning:

Tips 1. Skapa en attraktiv dekoration

Med rÀtt inredning ger du platsen en unik atmosfÀr som passar perfekt med din mottagning. TÀnk noga pÄ atmosfÀren du vill förmedla. Vill du skapa en romantisk atmosfÀr? Föredrar du en avslappnad atmosfÀr? Eller vill du dekorera platsen i ett visst tema, som 50-talstema, hippie-tema eller 90-talstema? Med hjÀlp av lÀmplig dekoration gör du din mottagning Ànnu mer minnesvÀrd. Dessutom kan dekorationen vara anvÀndbar för att visa dina gÀster var de ska Äka. Till exempel kan du hÀnga kransar eller placera dekorerade skyltar. Det spelar ingen roll vad du vÀljer; detaljerna gör skillnaden. Vi ger dig redan nÄgra idéer:

  • Belysningen Ă€r ocksĂ„ en del av dekorationen. Se till att det Ă€r atmosfĂ€riskt och undvik stark lysrörsbelysning.
  • Skapa ett antal mysiga sittplatser för dina gĂ€ster.
  • TĂ€ck vĂ€ggarna med slĂ„ende informationsbrĂ€dor, affischer eller dukar.
  • Blommor skapar alltid en mer tilltalande atmosfĂ€r.
  • Överraska dina gĂ€ster genom att hyra ett fotobĂ„s, nĂ„got som gĂ€sterna kan roa sig sjĂ€lva med. Detta Ă€r ofta vĂ€ldigt uppskattat.

Tips 2. En varm mottagning

Ett bra evenemang börjar med en lyckad mottagning. Under detta tillfÀlle skapar gÀsterna en uppfattning om hur dagen och kvÀllen kommer se ut. Det Àr dÀrför viktigt att dina gÀster fÄr ett varmt vÀlkomnande vid dörren. Med en eller flera vÀrdinnor vid entrén kommer dina gÀster att bli vÀl mottagna. En vÀnlig vÀrd ger dina gÀster en god kÀnsla inför evenemanget. PÄ detta sÀttet kan gÀsterna Àven informeras var garderoben Àr, i vilket rum mottagningen Àr och var de kan fÄ drycker.

Tips 3. En oförglömlig souvenir

Naturligtvis vill du att din mottagning ska bli oförglömlig för dig och dina gÀster. En gÀstbok Àr ett bra alternativ, men Ànnu trevligare Àr att hyra en videogÀstbok.  Varje gÀst frÄn dÄ möjligheten att göra en personlig, kort och rolig video för att skicka en hÀlsning. Du kan fortfarande titta pÄ filmen flera Är senare. Eller vad sÀgs om att ge dina gÀster en trevlig souvenir för att komma ihÄg din fest? Detta kan göras med hjÀlp av en fotoautomat dÀr varje gÀst kan skriva ut en rolig bild och spara. Ett annat, mycket originellt alternativ Àr att hyra en fotograf. Som kan foto sÄ du fÄr perfekta souvenirer frÄn din fest.

Tips 4. God mat

Dina gÀster kommer förmodligen vilja ha nÄgot att Àta och dricka under minglet. Hos Evenses kan du boka din catering till mottagningen. Eller, vad sÀgs om en glatt fÀrgad cocktailbar eller en glassbar? Ta gÀrna kontakt med vÄra eventspecialister för att diskutera alternativen. Vi ser till att din mottagning ordnas utifrÄn dina önskemÄl.

Tips 5. Imponerande underhÄllning

Musik och underhÄllning spelar en viktig roll vid din mottagning. En fests framgÄng Àr vÀldigt beroende av underhÄllningen. Evenses arbetar med professionella band, DJs och sÄngare som alla kan erbjuda olika typer av förestÀllningar. Innan du vÀljer en artist eller ett band Àr det viktigt att fundera över vilken typ av musik du vill ha vid din mottagning. Föredrar du lugn bakgrundsmusik? Vill du ha festmusik? Eller vill du boka en musiker som tillhandahÄller instrumental musik? Möjligheterna Àr mÄnga och allt Àr möjligt. Kika gÀrna igenom vÄrat utbud och boka ett band, sÄngare eller DJ som uppfyller dina behov.

Upplyst dansgolv

Om du vill skapa en Ànnu hÀftigare mottagning kan du hyra ett LED-upplyst dansgolv . Detta Àr det perfekta tillbehöret för att uppmuntra dina gÀster att dansa. LED- upplyst dansgolv finns i olika modeller. Du kan till exempel vÀlja mellan ett upplyst disco golv, ett upplyst dansgolv med mönster, ett upplyst dansgolv med pixlar och mycket mer. Det Àr Àven möjligt att sjÀlv vÀlja ett mönster, till exempel dina namn eller företagets logotyp.

Vet du inte vart du ska fÄ tid att organisera din mottagning?

Eller vet du inte hur man hanterar allt sjÀlv? DÄ finns vi redo för dig. PÄ Evenses kan du boka ett paket, till exempel ett affÀrspaket eller ett bröllopspaket. Med detta kommer din mottagning eller fest att arrangeras av en erfaren evenemangshanterare. Vill du veta mer om de möjligheter som Evenses erbjuder dig? Kontakta oss gÀrna. Vi informerar dig gÀrna. Du kan kontakta oss per telefon eller via e-post. Eller frÄga din chatrepresentant pÄ vÄr hemsida.



Garanterad kvalité
Personlig service
Spelgaranti
Erfarenhet frÄn 10.000+ fester
Vill du att ditt parti ska lyckas?

Oavsett ditt evenemang eller din fest Àr vi hÀr för att göra din speciella dag till en minnesvÀrd dag.

Advice
RÄd eller hjÀlp behövs?

7 dagar i veckan Àr vi redo att hjÀlpa dig via