Hyra coverband till din fest? 10 saker att tänka på.

coverband-boeken-feest.jpg

Hyra coverband i Sverige är ofta ett uppskattat sätt att höja din fest till en ny nivå. Ofta kan det avgöra skillnaden mellan en medelmåttlig och en utomordentlig fest. Nu ställer du dig frågan: Var kan jag boka coverband? På webben finns det ett stort urval av kända coverband. Viktigt att tänka på är exakt vad du vill få ut med liveframträdandet. Vilken musik önskar du? I vilken åldersgrupp är dina gäster? Vilken atmosfär kommer coverbandet att spela i? Hur kan du vara säker på att coverbandet håller vad de lovar? Vad kostar ett coverband? Som du kan se är det mycket att tänka på för att framträdandet ska bli lyckat. Vi på Evenses har därför tagit fram en lista på de 10 bästa tipsen för att hitta det perfekta coverbandet för din fest.

Vilken musik passar för mig och mina gäster?

En sak är säker, du kan inte argumentera med någon om deras musiksmak. Detta stämmer mycket väl på oss svenskar man frågar oss vad vi önskar höra på bröllopsfesten, företagsfesten eller studentfesten. Vi föreslår därför att du själv välja ut en musiksmak som du gillar men att du samtidigt är noga med att ta hänsyn till dina gäster. Vet alla att du älskar 80's pop musik och du börjar spela house musik på ditt event kommer detta bara att förvirra dina gäster. Du vill trots allt att dina gäster ska prata om hur bra anordnad kvällen var under lång tid efteråt. Om dina gäster har olika musiksmaker kan du lösa problemet genom att välja två olika spelningar. Om du planerar din fest från 20:00 till 01:00 kan du börja låta en DJ spela från 20:00 till 21:00 och från 21:00 till 00:00 kan coverbandet ta över. Var även noga med att berätta vilka låtar du önskar höra MEN ÄVEN vilka låtar du inte vill höra. Vissa sånger kan vara känslomässigt laddade för dig eller dina gäster och det är därför viktigt att även nämna dessa för coverbandet. Hos Evenses kan du alltid specificera vilka låtar du vill och inte vill att bandet ska spela.

Varför lägga pengar på ett liveuppträdande?

Du har förmodligen varit på en fest där du känt att “något saknas”. Det är därför många säger att en fest utan en professionell underhållare inte kan bli lyckad. Ett liveband kan lyfta din fest till en helt ny nivå. Tänk dig en situation där dina gäster precis ätit färdigt och alla börjar känna sig lite småtrötta. Att bara slå på Spotify kommer säkerligen inte att få dina gäster att dansa på dansloget, här krävs det ett liveuppträdande, någon med energi, som kan läsa av publiken och få alla på gott humör.

Hur mycket kostar det att hyra ett coverband?

Att hyra ett professionellt coverband inklusive utrustning kostar omkring 10 000 SEK och 30 000 SEK. Anledningen till att priset varierar så mycket är att kvalitén på liveuppträdandet varierar. Hittar du ett band hos Evenses som sitter som ”handen i handsken” men som är helt utom din budget? Kontakta oss så hjälper vi dig hitta ett liknade band som även är anpassat till din budget. Som du ser behöver inte priset för ett coverband bli så hög men för en exakt prisguide rekommenderar vi att du tar kontakt med en bokningsrådgivare.

Hur hittar jag ett coverband till min fest?

Det vanligaste sättet att hitta coverband är att söka på söktermen ”Coverband” genom en sökmotor som exempelvis Google eller Yahoo.  Om du besöker coverbandens sidor direkt kommer du förmodligen se att alla säger att de är det mest lämpliga alternativet för din fest. För att få en så objektiv och transparent bild av banden som möjligt så rekommenderar vi att du tar kontakt med bokningsrådgivare. De har ofta mycket erfarenhet om själva eventen som exempelvis företagsfest, studentfest eller bröllopsfest. Om du fortfarande funderar över vilket band som passar bäst för dig föreslår vi att du frågar en bokningsrådgivare om råd. Men var kritisk när du väljer bokningsrådgivare. En bra bokningsrådgivare ska alltid kunna tänka sig in i din situation och hur ditt specifika event ser ut. Han eller hon ska ställa kritiska frågor för att få en så bra bild som möjligt av situationen. För att ta kontakt med Evenses professionella bokningsrådgivare, klicka här!

Hur långt i förväg behöver jag boka coverbandet?

Kända coverband i Sverige är ofta upptagna och behöver bokas i god tid före ditt event, ibland ett år i förväg. Föreställ dig att du och din partner har valt er bröllopsdag till 18 Augusti, 2018. Bröllopsklänningen, catering och allt annat är fixat och det enda som saknas är ert liveuppträdande. Det är förmodligen många som lik som er valt samma datum för sina bröllop så efterfrågan på coverband till bröllop är hög vid denna tidpunkt. Börja därför inte att leta efter ett band 3 månader i förväg, då kan ni vara säkra på att det band som ni verkligen önskar inte är tillgängligt. Börja därför i god tid för att slippa stressen.

Hur många bandmedlemmar ska bandet innehålla?

Ett band bör innehålla minst 3 medlemmar. En vanlig uppsättning är en trumslagare, en basspelare, och en pianist eller gitarrist. I denna uppsättning sjunger ofta en eller två av bandmedlemmarna. Självklart finns det andra uppsättningar som exempelvis en pianist, gitarrist och en trumslagare. Ett coverband bör inte innehålla fler än åtta medlemmar så ett bra mått är att sikta på mellan 3 och 7 band medlemmar. Det viktigaste är att bandet ger eventet en god atmosfär som höjer festen till en ny nivå. Det är också viktigt att först titta hur många gäster du har, är det mellan 10 och 30 kan en solist vara ett bra val. Är gästantalet mellan 30 och 60 kan en duo vara mer lämplig. Är gästantalet över 60 kan det vara lämpligt att överväga ett coverband.

Vilka krav ställer ett coverband på dig?

Ett live band tar ofta med sig sin egen utrustning och kräver då inte mycket av dig för att genomföra ett professionellt uppträdande. Men det som de förväntar finns tillgänglit på plats när de kommer är följande:

Vägguttag så se till att det finns mellan 5 till 8 uttag tillgängliga.
Nödvändig scenyta att röra sig på och förvara instrument. En tumregel är att tillhandahålla 3 kvadratmeter per musiker. Mindre är förstås möjligt men prata men diskutera detta med bandet innan isåfall.

Vilket coverband lämpar sig inte för mitt event?

Det finns en klar skillnad mellan professionella coverband och amatörmässiga coverband. Ett bra coverband skiljer sig från mängden genom att erbjuda professionell kontakt och bra informationsmaterial i from av bilder och videos. Men var uppmärksam på att ett högre pris inte alltid ger högre kvalitet. Det som betyder mest är att du har en bra magkänsla och får känslan av att ditt val var det bästa. En bra fråga att ställa sig om du känner dig osäker på om ditt val är: ”Är jag beredd att betala 1 000 till 2 000 SEK mindre med risk att eventet blir misslyckat.” Vår erfarenhet säger oss att detta belopp ofta är skillnaden mellan amatörmässiga och professionella coverband. Alla event kräver att man håller budgeten men en allt för tight budget finns risken att hela eventet blir misslyckat.

En bra checklista innan du ska hyra ett coverband:

  • Ta tid och jämför olika artister. Ta inte förhastade beslut och ha alltid ett band som backup om de skulle få förhinder.
  • Ta hänsyn till dina gäster, är det en varierande målgrupp? Försök hitta det bästa coverbandet som så många av gästerna som möjligt gillar.
  • Gör tydliga prisavtal innan du kommer överrens med kunden. Var noga med att ta med kostnader för utrustning, resekostnader och hur länga bandet spelar.
  • Välj det band som du får den bästa känslan inför. Underhållning ska vara njutbart och ta därför tid att välja det som faller dig i smaken. Fråga även bokningsrådgivare om förslag.

Efter att läst igenom denna artikel är du redo att själv hitta ett coverband för ditt speciella event. Var öppen i din dialog med din partner, kollega eller make/maka och bestäm gemensamt vad ni är intresserade av för underhållning. Om ni är osäkra och behöver hjälp, tveka inte att ta kontakt med oss på Evenses Entertainment Sverige för kostnadsfri rådgivning.

Evenses erbjuder professionell underhållning till hela Sverige. Vårt breda utbud består av allt från band och DJs till evenemangs utrustning samt mycket mer. Vi erbjuder våra kunder underhållning av högsta kvalitet till överkomliga priser. Evenses är marknadsledare inom den nederländska underhållningsindustrin och tillhandahåller professionell underhållning i Belgien, Tyskland och England. Som ett resultat av en snabb expansion är vi ett av Europas snabbast växande företag inom underhållningsindustrin. Läs mer om oss här!



Vad ingår i priset?

Allt som krävs för en lyckad föreställning ingår som strandstandard. Priset är alltså all-inclusive och det finns inga extra kostnader. Följande ingår:

  • Skärmad, professionell underhållning
  • Garanti för pengarna tillbaka
  • Resekostnader
  • MOMS
  • Ersättningsunderhållning vid sjukdom
  • Önskelista på nätet
  • Personlig evenemangsansvarig
  • Kundtjänst dygnet runt
  • Montering och demontering (vid behov)
  • Ljus- och ljudteknik (vid behov)
  • Annan nödvändig utrustning (vid behov)
Hur fastställs priset?

Priset beror främst på följande faktorer:

  • Föreställningens önskade varaktighet.
  • Restid och resekostnader
  • Eventuell belysning och/eller ljudteknik som krävs.
  • Eventuell väntetid och förberedelsetid
  • Gruppens storlek
  • Kännedom om rättsakten.

I slutändan är varje fest unik. Därför diskuterar vi gärna dina behov i förväg och kan göra ett lämpligt skräddarsytt förslag.

Hur garanteras underhållningens kvalitet?

Ett specialutbildat team gör förhandsgranskningar av vår underhållning. Här tittar vi på:

  • erfarenhet,
  • utbildning,
  • förhållandet mellan pris och kvalitet,
  • representativitet,
  • originalitet
  • pålitlighet när det gäller att hålla möten.

Vad vi annars gör:

  • Alla artister presenteras genom demos och liveframträdanden.
  • Personlig introduktion för att kunna uppträda på Evenses vägnar
  • Vår underhållning har också en onlineportal där de alltid kan se all information och alla krav för din bokning.
  • Vi ringer och sms:ar underhållningen före bokningen för en slutlig kontroll.
  • Vi arbetar endast med underhållning som vi själva står bakom och som uppfyller våra kvalitetskrav. I alla andra fall visas de inte på vår webbplats.
  • Eftersom vi har varit verksamma i nästan 15 år har vi ett bra långsiktigt samarbete med nästan alla våra underhållningsföretag.
Hur går en bokning till?

Vårt jobb är att avlasta dig helt och hållet så att du får en lyckad fest. Det är så här du får en lyckad fest:

  1. Titta på vår webbplats och välj den underhållning som du gillar. Svårt att välja? Kontakta vårt team så hjälper vi dig att hitta rätt alternativ.
  2. Du får ett kostnadsfritt förslag. Passar den inte riktigt till dina behov? Meddela oss så försöker vi justera det. Är förslaget till din smak? Därefter kan du ange att du vill boka.
  3. Du kan lämna dina önskemål och andra uppgifter online. Vi gör ett avtal och fakturerar. Detta kan betalas och undertecknas på nätet. Vi planerar all underhållning på rätt sätt. Vi kontaktar dig strax innan du bokar.
  4. Vi är redo. Vi kommer att göra det till ett lyckat tillfälle!
Hur kan jag avbryta?

Vill du avbryta oväntat? Kontakta oss, så försöker vi lösa det så bra som möjligt för både dig och den underhållning du har bokat. I samråd kommer vi oftast fram till den bästa lösningen.

Detta är vår standardregler för avbokning:
När du har bekräftat din bokning har du 14 dagars betänketid. Du kan då säga upp avtalet utan att ange någon anledning, utan kostnad. Detta gäller endast för bokningar som är längre än 45 dagar från bokningsdagen.

Om ångerfristen har löpt ut eller om bokningen görs inom 45 dagar tar vi ut en avbokningsavgift. Du kan teckna ett avbeställningsskydd vid bokningstillfället för 6,8 % av bokningsbeloppet.

Avboka utan avbeställningsskydd:
20 % upp till 90 dagar eller mer före bokning
40 % upp till 31 dagar före bokningen
60 % upp till 14 dagar före bokning
80 % upp till 7 dagar före bokning
100 % upp till 0 dagar före bokning

Avbokning med avbeställningsskydd:
upp till 90 dagar före bokning
20 % upp till 31 dagar före bokningen
30 % upp till 14 dagar före bokningen
40 % upp till 7 dagar före bokningen
50 % upp till 0 dagar före bokningen
+
Vid flexibel avbokning kan kunden, om leverantören godkänner det, flytta bokningsdatumet en gång utan kostnad.

För välkända artister följer vi de avbeställningsvillkor som gäller för detta parti.

Hur sker betalningen?

Du kan göra din betalning via vår säkra online-miljö. Vi använder betalningsleverantören Mollie för detta. Du kan välja mellan alla vanliga betalningsmetoder.

  • Perfekt
  • Banköverföring
  • Kreditkort
  • PayPal
  • Apple Pay
  • Sofort Banking
  • Bankkontakt
  • KBC/CBC-betalningsknapp
  • Belfius betalningsknapp

Du kan välja följande betalningsvillkor:

  • 100 % deposition i förväg
  • 50 % när bokningen görs, resterande 50 % 14 dagar före bokningen.
    Endast för företag:
  • Betala 30 dagar efter bokning (2,9 % tilläggsavgift)
  • Betala 60 dagar efter bokning (6,8 % tilläggsavgift)
Vad händer om min fest inte kan genomföras på grund av Corona?

Vill du boka underhållning, men är osäker på om ditt festdatum kan genomföras? Hos oss kan du flytta din bokning kostnadsfritt när som helst om din fest inte kan genomföras på grund av statliga åtgärder. Vi erbjuder denna garanti helt gratis!

Vad händer om underhållningen inte kan uppträda i sista minuten?

Vi har alltid ett reservalternativ tillgängligt. Vårt team är tillgängligt 24 timmar om dygnet. Om underhållningen du har bokat inte kan genomföras på grund av force majeure kommer vi att göra allt vi kan för att få den att bli av. Eftersom vi har ett så stort nätverk lyckas vi alltid.

Garanterad kvalité
Personlig service
Spelgaranti
Erfarenhet från 10.000+ fester
Vill du att ditt parti ska lyckas?

Oavsett ditt evenemang eller din fest är vi här för att göra din speciella dag till en minnesvärd dag.

Advice
Råd eller hjälp behövs?

7 dagar i veckan är vi redo att hjälpa dig via